רוצים לקבל ממני עדכונים על סדנאות, מתכונים ומאמרים חדשים?
שם:
דוא"ל:
סדנאות קרובות:

למה חשוב לאכול אוכל כבד יותר בחורף? וגם: שני מרקים חמים וסופשבוע חורפי אחד של יוגה ואיורוודה

 

האיורוודה, הרפואה ההודית העתיקה, מלמדת אותנו להקשיב לטבע ולאיכויות המשתנות שהוא מביא איתו עם כל עונה. חורף, אביב, קיץ, סתיו – הטבע מזמין אותנו מדי שנה לרקוד איתו את ריקוד חילוף העונות, ריקוד שאם רוקדים אותו בקשב ובתשומת לב, פנימה והחוצה, מסיימים את השנה מאוזנים, ללא דושות עודפות

תתפלאו לשמוע אבל חורף זה תור הזהב של הגוף. הגוף בשיאו, חזק ובריא, בונה את הרקמות ומשלים את כל מה שהידלדל והתייבש במהלך הקיץ. ותפקידנו לתמוך בו במהלך הזה: לאכול את המאכלים שמתאימים, לעשות את הפעילות הגופנית שנכונה לעונה ואפילו ללבוש את הצבעים ששומרים על החום הפנימי. זה נקרא Rytu-charya - שגרת עונות השנה. 

אז הנה כמה המלצות לחורף הקרוב, וגם שני מרקים חמים וטעימים: מרק שעועית עשיר וסמיך ואדום ומרק סלק ג'ינג'ר חמצמץ.

 

 וגם הזמנה לסופשבוע חורפי של יוגה ואיורוודה, שקורה ממש עוד מעט, 13-15 בדצמבר בקיבוץ תובל.

 

 

 

  1. חשוב לאכול אוכל כבד יותר

בחורף האגני (אש העיכול) מתחזקת ולכן בחורף כדאי ואף צריך לאכול אוכל כבד יותר. ויש לכך שתי סיבות. הקור החיצוני גורם לגוף לשמור את האש הפנימית. האגני מתגברת, התיאבון מתחזק ואם לא מתאימים את התזונה לתזונת חורף ומכבידים מעט את המאכלים,  האגני – האש – מתחילה "לעכל" את הגוף ולכלות את הרקמות.

בנוסף לכך, הקור גורם גם לוואטה (יסוד האוויר) לצאת מאיזון וזו עוד סיבה טובה להכביד את התזונה, לקרקע ולהרגיע את הנפש. חורף זה לא זמן מתאים לצום ולניקויים. את זה צריך לשמור לעונת האביב. אש העיכול שמתגברת ממש עכשיו צריכה לקבל "חומר בעירה" מתאים. מרגישים רעבים יותר לאחרונה?

 

מה זה אומר אוכל כבד יותר? מי שאוכל מזון מהחי – זה הזמן הכי מתאים בשנה לאכול ממנו והגוף יפיק מכך יותר תועלת.
 

כדאי להוסיף יותר שומן איכותי – גהי, חמאה, שמן זית, אבוקדו, טחינה. לצמחונים – קטניות גדולות ומזינות כמו שעועית לסוגיה, כמו למשל במרק הזה. יותר בטטות וירקות שורש. יותר תבלינים מחממים. פחות סלט ירוק ושייק.


מה כן לעשות עם ירוקים בחורף?
לחתוך גס חסה, מנגולד ותרד, להקפיץ שתיים שלוש דקות במחבת, להוסיף קצת שמן זית ולימון – וקיבלתם את כל הטוב של הירוקים, רק בפורמט שמתאים לעונה ועם הרבה ברזל זמין לספיגה.

 

  1. יותר חמוץ ומלוח. פחות מתוק

חמוץ ומלוח הם טעמים מצוינים לעונת החורף. בחורף גם הקאפה (האדמה הקרה והלחה) יוצאת מאיזון וגם הוואטה (האוויר הקר והיבש). החמוץ והמלוח מטפלים בשניהם – מחממים ולא מייבשים מדי. זה זמן טוב למוחמצים למיניהם – מכרוב כבוש ועד מלפפונים חמוצים. והכי טוב לחורף – שום! זה הזמן להוסיף לכל תבשיל שום טרי, שמלבלב בעונת החורף. מתוק לעומת זאת זה טעם מקרר וכדאי לאכול ממנו פחות. מיותר לומר עד כמה גלידה ויוגורט לא מתאימים לעונת לחורף.

 

  1. יותר פעילות גופנית וגם יותר פעילות מינית

חורף זה העונה החזקה של הגוף. זה הזמן לפעילות גופנית חזקה ואינטנסיבית יותר. בחורף הרקמות נבנות והערוצים נוטים להיות חסומים. פעילות גופנית (ופעילות מינית!) מחממת את הגוף, מייזעת ופותחת ערוצים. פעילות גופנית בחורף גם דואגת לכך שכל האוכל הכבד שנאכל, בגלל שהאגני התגברה והתיאבון חזק יותר, לא יצטבר בעודף.

 

  1. עיסוי עיסוי עיסוי

למרוח שמן שומשום חמים על כל הגוף ואז להיכנס לאמבטיה חמה. החום והאדים פותחים את הערוצים ומחדירים את השמן פנימה. דרך נוספת: בסיום המקלחת, כשכל הנקבוביות עדיין פתוחות והעור לח – למרוח את השמן. השימון מאזן את הוואטה (הקור והיובש), מרגיע את המיינד ומאריך את החיים!

 

  1. עמידות ראש

למתרגלי היוגה: זה הזמן הכי טוב לתנוחות הפוכות, שמחממות את הגוף!

 

  1. יותר אדום וכתום. פחות כחול וירוק

נסו לשלב בגרדרובה החורפית שלכם בגדים בצבעים מחממים. אדום, כתום, צהוב – הצבעים של השמש, יטענו אתכם אנרגטית בחום. את הכחול והירוק תשאירו לימי הקיץ החמים.

 

בסדנת סופשבוע הקרובה נעמיק, נלמד, נחווה ונתנסה לעומק בכל הידע החכם והמיטיב שיש לרפואה האיורוודית להציע.

 

מוזמנות ומוזמנים בשמחה ובאהבה

אני כאן לכל שאלה ועניין

 

גליה

 

 

 

share