רוצים לקבל ממני עדכונים על סדנאות, מתכונים ומאמרים חדשים?
שם:
דוא"ל:
סדנאות קרובות:

מי שידרג את הגבינה שלי: מתכון לגבינה אלטרנטיבית מ-ד-ה-י-מ-ה

חג הגבינות הלאומי הוא תירוץ טוב להגיד כמה מילים על גבינות וחלב ולתת כמה טיפים שימושיים לאכילת גבינות, שיכולים למזער את הנזקים. וכמובן, הזדמנות לחלוק אתכם מתכון לגבינת השקדים האפויה הכי טעימה בעולם, כזאת שממש קשה להפסיק לאכול ממנה. אל תפספסו אותה. היא מגיעה בהמשך.

 

נתחיל בזה שבאיורוודה אוהבים חלב. חלב נחשב למזין, מחזק, מרגיע וסאטווי (מרגיע את המיינד). נסיים בזה שאין ספק שהחלב שבו דובר בטקסטים האיורוודיים העתיקים הוא אפילו לא קרוב לחלב שרוב האנשים קונים היום בקרטונים בסופרמרקט. והדברים ידועים: הורמונים, אנטיביוטיקה, התשת הפרות בחליבות אינסופיות, שהן הרבה מעבר ליכולת הטבעית שלהן, פרות שלא רואות עשב מימיהן, חומרי שימור שמאפשרים לחלב להיות על המדף שלושה שבועות ועוד...

 

ועם זאת, רבים מאיתנו צורכים מוצרי חלב. אז איך מתנהלים נכון עם כל זה?

 

מוצרי החלב למיניהם - גבינות וגם יוגורט - הם מזונות כבדים לעיכול, הם מגבירים בגוף לחות וקור ונוטים לחסום ערוצים. על כן לכולם לא כדאי לצרוך מהם הרבה ובטח לא על בסיס יומיומי. כן, גם לא יוגורט. מוצרי חלב לא יתאימו במיוחד לטיפוסי קאפה - בעלי המבנה הרחב, שנוטים לליחה ולחות כללית, שהעיכול שלהם איטי והם נוטים להשמנה. הם יותר יתאימו לטיפוסי ואטה (הרזים והאווריריים) ולטיפוסי פיטה החמים והחדים. אז אם אוכלים מוצרי חלב בהתאם למבנה הגופני (הדושה) ובמתינות, זה כבר פחות הרסני.

 

הנה כמה טיפים חשובים עבור מי שכן אוכל :

 

  • אם כבר גבינות, אז גבינות עזים, ממשקים קטנים וידידותיים לחיות. העז רזה, דינמית וקלילה יותר מהפרה, ועל כן החלב שלה נחשב לחמים יותר וקל יותר לעיכול. 
  • לא כדאי לאכול מוצרי חלב בערב. זה מגביר את הדושה קאפה, שגם ככה פעילה יותר בערב ותורם לכבדות בעיכול וייצור ליחה עודף. בערב האגני (אש העיכול) חלשה יותר ומוצרי החלב יחלישו אותה עוד יותר. כלומר, אם כבר פיצה - עדיף בצהריים.
  • חלב קר מהמקרר הוא אסון לגוף! באיורוודה ממליצים לחמם את החלב ותמיד גם לתבל אותו - עם ג'ינג'ר, קינמון, הל, ציפורן, כורכום ואפילו פלפל שחור. או לשתות משקה זהב.
  • כדאי להוסיף תבלינים בכל פעם שאוכלים גבינה (גם גבינה טבעונית). קצח הוא תבלין מצוין לגבינה - הוא חם, חד ומייבש והוא מאזן את הכבדות והלחות של הגבינה. גם פלפל שחור או פלפל אנגלי יעשו את העבודה. ובכלל - כל תבלין שהוא, מאורגנו ועד זעתר, דרך כורכום ועד צ'ילי. 
  • בארוחה שמכילה מוצרי חלב כדאי לאזן עם מזון קל ומייבש כמו עלים ירוקים, בייחוד המרים והחריפים כמו אורוגולה ורוקט ופטרוזיליה. גם דגנים כמו כוסמת, קינואה או שעורה יהיו טובים.
  • לאחר ארוחה עתירת גבינות, כדאי לשתות חליטת צמחים חמה ולהוסיף ג'ינג'ר
  • כדאי לזכור שגם גבינות טבעוניות למיניהן, שעשויות מאגוזים או מטופו, הן כבדות לעיכול ובעלות איכויות דומות לגבינות רגילות ולכן גם מהן כדאי לצרוך בתבונה ובמתינות.
  • והכי חשוב - לאכול מעט ולאט - ואז גם הרע, נהיה הרע במיעוטו...

 

הנה מתכון לגבינת שקדים אפויה וטעימה במיוחד. אני אוהבת אותה כי היא מתובלת, וזה כבר עוזר לעיכול והיא גם שוהה בתנור לפחות 40 דקות, מה שמוסיף לה חום והופך אותה לפחות כבדה ולחה. אפשר להתפרע עם התיבולים לכל מיני כיוונים. ממליצה להתחיל מהגרסה הכי פשוטה ומשם להמשיך.

 

ולסיום, כמה אירועים קרובים:

 

25.5 - סדנת בישול בריא ברוח האיורוודה. הרבה עקרונות למטבח מאוזן ושלל מנות טעימות 

26.5 - סדנת יוגה ואיורוודה לחיזוק העיכול. יום שבת, בתל אביב

15.6 - מתוק וטוב לו - סדנת מתוקים בריאים בעין עירון

 

מוזמנים בשמחה, חג שמח

 

זה רק נראה כמו לחם... זו הגבינה הכי טעימה שיש.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
share