רוצים לקבל ממני עדכונים על סדנאות, מתכונים ומאמרים חדשים?
שם:
דוא"ל:
סדנאות קרובות:

מהי הכמות הנכונה לאכול? כלל ברזל שיעזור לכם

 

שלום וברכה

 

רגע לפני ארוחות החג הגדולות, זהו זמן טוב לדבר על סוגיה חשובה ביותר: מהי הכמות הנכונה לאכול?

האיורוודה מרבה לדבר על כמות המזון, הרבה לפני שמגיעים לדבר על איכות המזון, שכן בשמירה על בריאות אופטימלית ואריכות ימים – אכילה במידה הנכונה היא הפקטור החשוב ביותר!

אז מהי הכמות הנכונה?

הכמות הנכונה היא כמובן אינדיבידואלית לחלוטין והיא תלויה קודם כל בכוח העיכול (אגני) של אותו אדם. בוודאי שאדם עם אגני חלשה ועיכול איטי, שנוטה להיות רעב (רעב אמיתי, פיזיולוגי, ולא רעב רגשי) מספר רב של שעות לאחר הארוחה – צריך לאכול כמות קטנה יותר של מזון, מאשר אדם עם אגני חזקה, שמעכל מהר ונוטה להיות רעב שוב לא הרבה זמן לאחר שסיים לאכול.

 

הכמות תשתנה גם אצל אותו אדם. בעונות השנה או בתקופות שונות בחיים. בחורף למשל הרעב גובר ואש העיכול חזקה יותר וזה אכן מתאים לאכול מעט יותר ואף מזון כבד יותר.  לעומת הקיץ, שבו אש העיכול חלשה והרעב נמוך יותר ואנשים רבים מוצאים את עצמם מסתפקים בפירות הקיץ ויורדים במשקל בקלות יחסית. כמות המזון תשתנה גם בהתאם לאופי הפעילות הגופנית שעושים – אדם שעובד בעבודה פיזית מאומצת צריך לאכול יותר מאדם שיושב כל היום ליד מחשב. וגם בהתאם לתקופת החיים, אשה בהריון למשל, תאכל יותר (תקופת קאפה). גם בגיל ההתבגרות הרעב גובר (תקופת פיטה). לעומת גיל הזקנה (גיל הוואטה) – שבו ממעטים באכילה והרבה פעמים מרזים מאוד.

 

ובכל זאת, איך אני יכולה לדעת מהי הכמות הנכונה עבורי?

 

הכמות שאוכלים והיא אינה מוציאה מאיזון את הדושות (שלושת היסודות של הגוף) ומתעכלת בזמן הנכון – זוהי הכמות הנכונה!

 

הנה כלל ברזל שיכול לעזור להבין האם עיכלתם את האוכל בזמן הנכון, עבורכם. זה תמיד יהיה אישי. אין זמן קבוע וכללי!

 

אם ארוחה שנאכלה בערב, התעכלה למחרת בבוקר מבלי להפר את האיזון של הדושות, זוהי הכמות הנכונה עבורכם!

 

איך יודעים בבוקר? אם קמים עם תחושת כבדות, בבטן ובאזור החזה ועם חוסר חשק מוחלט לאכול, כפי הנראה שטרם עיכלתם כראוי את הארוחה של אמש. אם רק לקראת הצהריים מתעורר אצלכם הרעב ואתם נוטים לסבול מעצירות קלה – כנראה שאש העיכול שלכם לא חזקה והקפדה על כמויות היא חשובה ביותר עבורכם!

 

אם אתם קמים עם תחושת קלילות, רצון להתרוקנות ותיאבון בריא או קל – הארוחה התעכלה והגוף מוכן לאכול שוב.

עוד כמה סימנים לאכילה בכמות הנכונה:

אכילה בכמות הנכונה מעניקה סיפוק ועונג מהארוחה. כאשר כל החושים מסופקים, ישנה תחושת שובע נעימה, אין תחושת לחץ בבטן או בבית החזה, וניתן לבצע פעילות מתונה כמו הליכה מבלי לחוש עייפות. אכילה בכמות הנכונה מזינה טוב יותר את הגוף, תורמת למרקם עור נקי ויפה (כי נוצרים פחות רעלים, אמה) ומעניקה כוח ושמחה!

 

אכילה בכמות הלא נכונה תגרום מלבד לתחושות אופייניות כמו כבדות, עייפות לאחר האוכל ותחושה שהאוכל "תקוע" בגרון, גם ליציאה מאיזון של הדושות ולסימפטומים אופייניים לכל דושה: ליחה ונזלת למשל במקרה של אכילת מזון כבד, לח וקר (יוגורט, בננה, תמרים, מאפים), צרבות באכילת מזון שומני, מטוגן או חריף (כמו פלאפל עם סחוג) או גאזים, נפיחות בבטן ועצירות באכילת עודף מזון יבש וקר (כמו פרכיות, סלטים קרים).

אוכל קל / אוכל כבד

בנוסף לכל האמור לעיל בנוגע לכמות האוכל ביחס לכוח העיכול, ישנם לפי האיורוודה מזונות שתמיד יפריעו לעיכול. למשל מוצרי חלב בערב. גם עוף ובשר בערב אינם מומלצים, בייחוד לא עבור מי שכוח העיכול שלו חלש.  שכן בערב האגני נחלשת.

 

האיורוודה מסווגת מזונות שמכילים יותר אש ואוויר – כקלים יותר לעיכול ומזונות שמכילים יותר אדמה ומים – כקשים יותר לעיכול.

המזונות הקלים יותר לעיכול (מרק, תבשיל אורז, סלט – מהם ניתן לאכול בכמות קצת יותר גדולה, גם כי הם לא מכבידים על העיכול ואף ומגברים את האגני (בגלל האש והאוויר) ולכן הם פחות יזיקו אם ייאכלו בכמות גדולה יותר.  המזונות הכבדים יותר לעיכול (מאפים מחיטה, לחם, בשר, גבינה) "מכבים" את אש העיכול ומהם חשוב מאוד לאכול בכמות מועטה.

 

כאשר אוכלים מזון כבד לעיכול, האיורוודה ממליצה למלא רק חצי מהקיבה. כאשר אוכלים מזון קל לעיכול – אפשר למלא שלושת רבעי קיבה.

 

איך אומרים בתיאבון באיורוודית? Savakasa, ברכה שפירושה "תאכל עם חלל", כלומר תשאיר/י קצת מקום.

 

את כל הדברים המעניינים והחשובים הללו ועוד הרבה נושאים נוספים הקשורים באיזון הגוף והתודעה, שמירה על הדושות והגברת האוג'ס – אנרגיית החיים, נלמד בסדנת סופשבוע של יוגה ואיורוודה שתתקיים ב-2-4 בנובמבר בקיבוץ תובל.


מוזמנות ומוזמנים בשמחה!

 

לנרשמים בחודש ספטמבר יש הנחה, אז כדאי להזדרז.
 
בברכת שנה טובה, בריאה ומאוזנת

 

אוג'ס - סדנה להעצמת כוח החיים!

 

2-4 בנובמבר, 2017

 ~ עם גליה עזרן ותמר עדי ~

 

נשלב בין ידע המתבסס על תורת האיורוודה, הרפואה ההודית העתיקה, לבין תרגילי יוגה תומכים שיחד עוזרים להגברת ה-Well Being של כל אחת ואחד מאיתנו, ולמשך שלושה ימים ניצור מרחב מכיל, מלמד ומפרה שבכוחו ליצור שינוי עמוק בדפוסי החשיבה וההתנהגות שלנו. נעצים ונחזק את כוח החיים

 

 

הסדנה תתקיים בקיבוץ תובל

 

גם הפעם אנחנו נרגשות לארח את שפית הבריאות אביטל סבג, מחברת רב המכר "חמש עונות במטבח – בישול טבעוני ברוח הזן", שתבשל לנו במהלך הסדנה ותעשיר את עולמנו הקולינרי למשך 3 ימים.

 

 

 


מה בתוכנית:

  •  מהם חוקי הטבע למניעת מחלות וכיצד מנהלים סדר יום מאוזן שמכיל את כל המרכיבים הדרושים לגוף בריא ונפש מאוזנת.
  •  נלמד טכניקות פשוטות ויומיומיות לניקוי רעלים מהגוף ונתמוך אותם בתרגילים יוגיים מתאימים
  • נעמיק בתורת הטיפוסים (vata-pitta-kapha) ונבין איך ניתן ליישם את המודל הזה כדי להתנהל טוב יותר מבחינה רגשית, פיזית ורוחנית. נבין איזה טיפוס אנחנו ומה זה בעצם אומר עלינו.
  • נלמד איך לטפח את אש העיכול (Agni) וכיצד להזין אותה על מנת למנוע מחלות ולשמור על בריאות ואריכות ימים.
  • נלמד מהי ההשפעה התרפויטית והמנטלית של כל אחד מהטעמים שאנחנו אוכלים (חמוץ, מלוח, מתוק, חריף ומצמת), איך יוצרים איזון הרמוני בצלחת בכל ארוחה ומהם המזונות המתאימים ביותר לנו מבחינה רגשית, פיזית ורוחנית.
  • נעמיק ונחקור איזה פקטורים משפיעים על הטבע המנטלי שלנו וכיצד ניתן להשפיע עליהם ולייצר בחיים שלנו שינוי עמוק ויציב.
  • נתרגל הרבה יוגה, נלמד טכניקות נשימה להשקטת המחשבות וננסה לשזור את כל הידע הזה לתוך החיים העמוסים והאינטנסיביים שלנו.
  • אין צורך בידע קודם, לא ביוגה וגם לא באיורוודה!

יוגה על הדשא

 

למי מתאימה הסדנה?

 

  • לכולם
  • לכל מי שמעוניין ומעוניינת ללמוד איך לחיות נכון ומאוזן יותר ואיך לשמור על גוף נקי מרעלים
  • לכל מי שרוצה להתחיל לעשות יוגה ועוד לא מצא את הזמן או המסגרת המתאימה. השיעורים מתאימים למתחילים ולמתקדמים!
  • למי שכבר מתרגל יוגה אבל רוצה קצת או הרבה יותר
  • וגם ככה סתם, למי שמתחשק סוף שבוע לא שגרתי ולגמרי אחר מכל מה שהוא יודע ומכיר, למי שרוצה לעשות הפסקה, לתת מתנת יום הולדת מקורית לחבר או חברה, למי שאוהב לעשות יוגה, לרקוד, למי שרוצה לאכול בריא ולנשום אוויר הרים צלול.

לשאלות נוספות והרשמה מוזמנות ומוזמנים לצלצל אלינו: גליה 052-3112718 או תמר 052-5777230

קצת עלינו

גליה עזרן, מטפלת בכירה ברפואה איורוודית, מרצה ומלמדת איורוודה במסגרות שונות. מתגוררת בעין עירון. מלווה אנשים בתהליכי ריפוי, שינוי ומעבר לאורח חיים מיטיב


 


תמר עדי, מורה בכירה ליוגה, לשעבר בעלת מרכז צ'אנדרה יוגה בתל אביב, מנהלת התוכן של פסטיבל יוגה לישראל. מתגוררת בגבעת עדה

 





כמה זה עולה?
 

הורדנו את המחירים באופן משמעותי כדי שגם אתם תוכלו לבוא !
בכל החדרים יש מקרר קטן, מזגן, פינת קפה ואפילו טלוויזיה, אם כי אנחנו ממליצות כמובן לנצל את ההזדמנות להתנתק ממנה.

מחיר מוזל עד תאריך 30/9:
3 משתתפים בחדר 1190 ש"ח לאחד (פחות מומלץ אלא אם אתם בני משפחה)
2 משתתפים בחדר 1290 ש"ח לאחד
משתתף בחדר לבד 1690 ש"ח
 
 30/9 עד מועד הסדנה:
3 משתתפים בחדר 1290  ש"ח לאחד (פחות מומלץ אלא אם אתם בני משפחה)
2 משתתפים בחדר 1390 ש"ח לאחד
משתתף בחדר לבד 1790 ש"ח


 


דמי ביטול:

עד שבועיים לפני מועד הסדנה יחויב משתתף אשר מבטל ב-250 ש"ח
עד שמונה ימים לפני הסדנה יחויב ב-400 ₪ לאדם, או אפשרות לבקש להשתתף בסדנה עתידית.
בין שבעה ימים ליומיים לפני הסדנה יחויב ב 25% מדמי הסדנה, או אפשרות לבקש להשתתף בסדנה עתידית.
החל מיום (24 שעות) לפני שעת תחילת הסדנה יחויב במחיר המלא של הסדנה.

 

 


 

 

 

 

 
share