רוצים לקבל ממני עדכונים על סדנאות, מתכונים ומאמרים חדשים?
שם:
דוא"ל:
סדנאות קרובות:

ארבעה תבלינים מנצחים לעיכול

שלום חברים וחברות


לתבלינים יש תפקיד מכריע וחשוב בעיכול. הם לא רק עושים את האוכל צבעוני וטעים יותר, הם גם עוזרים לתהליך העיכול להתקיים טוב יותר –  חלקם מגבירים הפרשת מיצי עיכול,  חלקם מפיגים גאזים ומורידים נפיחות, חלקם סופחים לחויות מיותרות וחלקם פשוט עושים את האוכל טעים יותר. ואוכל טעים יותר משמעו – יותר מיצי עיכול, ומיצי עיכול בכמות נאותה זה אומר עיכול בריא וטוב!

 

 

תבלינים, צמחי  מרפא לכל דבר, הם לא מותרות, הם הכרח. ודאי עבור מי שהעיכול שלו לא חזק ותקין. תבלינים הם מתנות שהטבע נותן לנו כדי שיהיה לנו קל יותר לעכל את האוכל. בהקשר זה כדאי לציין גם את המלח שנחשב באיורוודה למשפר עיכול ומגביר אגני (אש העיכול) - כשהוא נצרך במידה הנכונה ובאיכות טובה. בקיצור, אל תאכלו אוכל תפל – זה לא טוב  למצב רוח וגם לא לעיכול.

 

 

אז לקראת סדנת העיכול שתיערך ב-27.12.14, האחרונה לשנה זו (פרטים בהמשך העמוד), קבלו את ארבעת התבלינים המנצחים, בעיני, שכדאי להוסיף לפחות בארוחה אחת מדי יום, כדי לשפר את העיכול.

 

 

ויש גם כמה מתכונים חדשים: בצלים ממולאים באורז מלא, שקדים ומישמיש אוזבקי ברוטב רימונים חמצמץ,  גרגירי חומוס ברוטב עגבניות עם חוביזה ותרד,  שייק חורפי של חוביזה, תפוז וג'ינג'ר (יש עכשיו חוביזות בכל פינה. רק צריך לקטוף אותן!) ובראוניז שוקולד בטטה (לשחרר דעות קדומות ולנסות. זה שווה).

 

 

בראוניז בטטה

בראוניז בטטה

 

 

 

 

ג'ינג'ר (Zingiber officinalis)

מלך התבלינים. חם, מעורר ומניע. התבלין שהכי מצטיין בהפרשת מיצי עיכול. בגלל איכותו החמה הוא "מדליק" את האגני (אש העיכול), מגביר תיאבון ומסייע לעיכול טוב יותר. בנוסף הוא גם נוגד בחילה מצוין ומפיג גאזים. במידה מתונה, ובשילוב עם תבלינים נוספים – כולם יכולים להשתמש בו, גם הטיפוסים החמים (Pitta) וזאת בשל הvipak - הטעם לאחר העיכול שלו – שהוא מתוק ומזין. ניתן להשתמש באבקה יבשה טחונה או בשורש טרי. השורש הטרי יהיה חריף יותר. פרוסת ג'ינג'ר דקיקה ומעליה 2-3 טיפות לימון טרי וקמצוץ מלח סלעים זו דרך מצוינת להדליק את האגני לפני הארוחה ולהגביר מיצי עיכול.

 

 

 

כמון (Cumin seeds)

מצטיין גם הוא בשיפור העיכול ובייחוד במצבי גאזים ונפיחות. חמים וארומטי. מגביר את האגני ומשפר את ספיגת המזון. בגלל שהוא מסייע בהפגת גאזים – כל הקטניות תמיד שמחות לקראתו. לסובלים מגאזים שמתקשים באכילת קטניות (בייחוד טיפוסי Vata) – תוסיפו כמות נכבדה של כמון לכל מנת עדשים, שעועית או חומוס שאתם אוכלים. אפשר להשתמש באבקה טחונה או בזרעים ולכתוש אותם לפני השימוש במכתש ועלי. מנה טובה לאכול כשהבטן לא משהו: אורז בסמטי לבן עם זרעי כמון.

 

 

זרעי כוסברה (Coriander seeds)

צמח התבלין האהוב עליי. גם לשוקולד שאני מכינה אני מוסיפה אותו. הזרעים נחשבים לחמימים אבל מתאימים לכל הטיפוסים. ארומטיים ומגבירי אגני. ממצקים את הצואה ומסייעים במצב של צואה רכה או שלשול. מרגיעים כאבי בטן. ובעיני – מוסיפים ארומה מיוחדת במינה לכל תבשיל. ממש כדאי לטרוח ולכתוש סמוך לבישול.

 

 

הל (Cardemon)

עוד אחד מהחביבים עליי. ארומטי במיוחד ולכן כדאי להוסיף אותו בסיום הבישול או ממש בדקות האחרונות, כדי לא לאבד מהבישום שלו. תרמילי ההל הירוקים מכילים בתוכם זרעים שחורים קטנים ולכן כדאי לכתוש אותם או לפתוח ידנית, כדי שהזרעים ייצאו החוצה. כאשר קונים הל טחון – לרוב טוחנים אותו עם התרמיל הירוק. הל הוא הסאטווי שבתבלינים – משמע בעל איכות מרגיעה ומצלילה לתודעה ולכן כדאי להוסיף אותו לקפה השחור, כמנהג הערבים, שכן הוא מרגיע ומאזן את הראג'אסיות (התזזית) של הקפה.

 

בעיכול יש להל תרומות רבות: הוא מגביר את האגני ומשפר עיכול, מפחית גאזים, סופח לחויות, נוגד בחילה וטוב במיוחד לכאבי בטן עוויתיים. בנוסף הוא יהיה טוב גם למצבי עודף חום בעיכול ולצרבות. בגלל ההשפעה המרגיעה שלו, לסובלים מנדודי שינה כדאי לשתות אותו עם חלב חם ובתוספת אגוז מוסקט.

הערה חשובה: בבישול האיורוודי ממליצים להתחיל כל בישול עם קלייה קצרה של התבלינים בגהי או שמן, כדי לתת להם להיפתח ולתת מהשפעתם הטובה.

הנה הפרטים על סדנת העיכול:

 

סדנת יוגה ואיורוודה לשיפור העיכול: 27.12.14, יום שבת, בין השעות 10:00-14:00, בסטודיו פסטורלי בכרכור

 

גם אתם חיים עם מערכת עיכול שלא מתפקדת בצורה אופטימלית? גזים, נפיחויות, כאבי בטן אחרי כל דבר שאוכלים, עצירויות, שלשולים, מעי רגיז או מעי רגיש? אפשר לחיות ככה חיים שלמים, אבל לא חייבים! בואו ללמוד איך לשמור על מערכת עיכול בריאה!

מה נלמד בסדנה:

• נלמד מהם שילובי המזון שיש להימנע מהם כדי לשמור על עיכול תקין

• נלמד איך לשמור על האגני, אש העיכול, בוערת וחזקה

• נלמד מהו סדר האכילה הנכון

. • נלמד מהם השפעות הטעמים השונים על תהליך העיכול

. • נלמד ונתרגל תרגילים יוגיים חשובים לחיזוק מערכת העיכול

. • נלמד איך מתמודדים עם השתוקקות למתוקים

• נלמד ונכין מספר מתכונים פשוטים למצבי עיכול שונים כמו תיאבון נמוך, עיכול איטי, שלשולים, עצירות או מעי רגיז.

 

הסדנה כוללת לימוד תיאורטי מרתק והרבה טיפים פרקטיים חשובים לצד תרגול יוגה מעמיק  

עם גליה עזרן, מטפלת בכירה ברפואה איורוודית, מרצה בקמפוס ברושים ותמר עדי, מורה בכירה ליוגה

 

מחיר: 180 ש"ח

160 ש"ח לתלמידים/מטופלים

אורך הסדנה: 4 שעות

לפרטים, שאלות והרשמה:

גליה 052-3112718

 

הסדנה תתקיים בסטודיו מקסים ופסטורלי בכרכור   

share