רוצים לקבל ממני עדכונים על סדנאות, מתכונים ומאמרים חדשים?
שם:
דוא"ל:

טיפוס קאפה-פיטה

יסודות: מים, אדמה ואש

טיפוסי קאפה-פיטה הם אנשים חזקים שנהנים מיתרונות היציבות והחוזק של קאפה, יחד עם האש הבוערת של פיטה, שמעוררת אותם לפעול ושומרת עליהם מלשקוע לתוך הכבדות והעצלות שמאפיינת את טיפוסי קאפה, בייחוד כשהם לא מאוזנים. מנהיגים גדולים הם לרוב טיפוסי קאפה-פיטה או פיטה-קאפה.
 

טיפוסי קאפה-פיטה מורכבים בעיקר מאדמה, מים ואש. הקאפה מביאה להם את האדמה והמיים. הפיטה מביאה אש ומים. יסוד המים נמצא אצלם גם מטעם הפיטה וגם מטעם הקאפה וזהו גם עקב האכילס שלהם, שטמון באיכות המיים או בשמנוניות שגבוהה אצלם (הן בגלל הפיטה והן בגלל הקאפה). הקלות שבה הם מצליחים בעולם מלבה את היהירות של פיטה ואת שביעות הרצון העצמית וביטחון-היתר של קאפה ולעתים מנתקת אותם מהמציאות. כאן נכנסת השמנוניות, וכמו שמים מחליקים מעל גב של ברווז, כדברי הפתגם הלועזי, טיפוס קאפה-פיטה עלול שלא לשמוע שום ביקורת שמופנית כלפיו ולשים לב רק לחנופה.
מאחר והדושה ואטה אינה גדולה אצל טיפוסי קאפה-פיטה, עליהם להביא באופן מודע את האיכויות (אוויר, רוח) שלה לתוך חייהם. כלומר להקפיד על משמעת רוחנית, לעשות מדיטציה, יוגה או כל פעילות אחרת שמעודדת אינטרוספקציה ומפתחת את הנפש והתודעה.


טיפוסי קאפה-פיטה יכולים להסתדר כמעט בכל מזג אוויר, אולם לרוב יעדיפו מזג אוויר חמים ויבש. הם אוהבים פעילות גופנית מאומצת, כמו גם סקס.

טיפוסי קאפה-פיטה הם אנשים יציבים וחזקים, גופנית ונפשית. יש להם נטייה להיות "כבדים" ואיטיים בהתנהלותם ואם הפיטה שלהם לא יצאה מאיזון, הטבע השליו של קאפה גורם להם להיות נעימי מזג. הם אוהבים מאוד לאכול (בעיקר פחמימות) והם בעלי נטייה להשמנה. העיכול שלהם איטי אך יציב. 

כשהם עוסקים בפעילות גופנית הם יכולים להיות אתלטים מצוינים. כשהם שוקעים לתוך כבדות וחוסר מעש הם משמינים רק מלהסתכל על אוכל ומתקשים מאוד להוריד במשקל. כשהם לא במצב קיצוני של עודף משקל - הם לרוב בריאים ויש להם חיסוניות גבוהה. אין להם את הרעב שטיפוסי פיטה חשים אבל הם בהחלט יכולים להיקשר לאוכל ולמצוא בו משען נפשי ורגשי. 
 

השינה שלהם טובה ועמוקה והם בעלי נטייה לישון יותר מהנדרש. טיפוסי קאפה-פיטה לרוב לא אוהבים פעילות גופנית ומעדיפים להתבטל ולא לעשות דבר אבל כשהם כבר מתחילים בפעילות פיזית כלשהי, הם רווים מכך נחת גדולה. 

כשהם מאוזנים, בשל החיבור החזק שלהם לאדמה, יש להם עוצמה רבה מאוד ויכולת מנהיגות. הם יציבים נפשית, בעלי אמונה חזקה ויכולת גבוהה לחוש אהבה וחמלה. יש להם זיכרון טוב, קול מתוק, תווים עגולים ורכים, עיניים טובות ויכולת להשרות ביטחון על הסובבים אותם. הם אוהבים לאגור כסף וחפצים ובמצב לא מאוזן יכולים להיות חמדניים ולהיקשר יתר על המידה לחפצים או לאנשים כמו גם לרעיונות. טיפוס קאפה הוא לא האדם שמחליף סט של הקשפות על החיים אחת לשנה. לטיפוסים אלה יש נטייה לשמר ולייצב את הקיים, כמו האדמה.

מזג האוויר האידיאלי עבור טיפוסי קאפה-פיטה הוא מזג אוויר יבש וחמים.

מבחינה גופנית לטיפוס קאפה-פיטה עשויות להיות נטיות גופניות האופייניות לשתי הדושות מהן הוא מורכב. מאחר והדושה קאפה היא המובילה סביר שתהיה נטייה לליחה, נזלות, אלרגיות, השמנה, כבדות ודיכאון. במצבים שבהם הפיטה יוצאת מאיזון ייתכנו גם מצבים של דלקות, צרבות, אולקוס ועודף חום בגוף.

איך מאזנים בין קאפה לפיטה?

האיכויות הבולטות של קאפה, הדושה המרכזית של טיפוסים אלו, הן קור, לחות, דביקות, סטאטיות, שמנוניות ואיטיות, ועל כן אורח החיים והתזונה שלהם צריכים להכיל את התכונות הנוגדות. תזונה נוגדת קאפה צריכה להיות יבשה, חריפה, לא שמנונית, לא נוזלית. גלידות, יוגורט, דייסות ועוגות גבינה למשל הם מזונות שמעלים קאפה.

בעלי שתי דושות צריכים ללמוד לאזן את עצמם בהתאם למצבם הבריאותי והמנטלי ובהתאם לעונות השנה. בקיץ ובסתיו יש לעקוב אחר דיאטת הפיטה ובחורף ובאביב אחר דיאטת הקאפה. כאשר מופיעה מחלת פיטה בחורף למשל – יש להתאים את הדיאטה יותר לכיוון פיטה. למשל אם יש צרבות, חום או דלקת בחורף – צריך לעבור לדיאטת אנטי פיטה ולקרר את הגוף. כשהמחלה חולפת יש לחזור לדיאטת אנטי קאפה (מחממת). 

עקרונית, גם פיטה וגם קאפה לא מסתדרים עם אוכל שמן מדי, סוכר מעובד, אלכוהול וצריכה מוגברת של מלח. כדאי להימנע מהם בכל עונות השנה ולהעדיף מזון יבש ומר. רצוי חם.

הקפידו רוב הזמן על דיאטת האנטי קאפה. עם תשומת לב מיוחדת על תבלינים חמים, מרים ומייבשים. אם הפיטה גבוהה – יש להיזהר מצריכת צ'ילי ופלפל שחור וג'ינג'ר טרי.

הנחיות כלליות להורדת קאפה

  • הקפידו על פעילות גופנית מדי יום, אפילו קצרה. לכו ברגל או רכבו על אופניים במקום לנסוע ברכב.
  • גוונו את שגרת היום שלכם.
  • הימנעו בכל מחיר משנת צהריים. ובייחוד לאחר אוכל !
  • צמצמו את שעות השינה שלכם ל-6-7 שעות
  • הימנעו משימוש בבשמים (או שמנים) מתוקים וכבדים כמו יסמין, ורדים או סנדלווד והעדיפו בשמים חריפים ומעוררים. המועדפים: מור (myrre), מושק, אקליפטוס, קאמפור, קינמון.
  • סאונה יבשה מומלצת מאוד לטיפוסי קאפה
  • הימנעו ממזון ומשקאות קפואים
  • הימנעו מאכילת מוצרי חלב וממזון שומני שמכביד על מערכת העיכול ואכלו מזון יבש וקל לעיכול
  • אכלו מעט ולעסו הרבה