רוצים לקבל ממני עדכונים על סדנאות, מתכונים ומאמרים חדשים?
שם:
דוא"ל:

טיפוס פיטה-קאפה

יסודות: אש, מים, אדמה

טיפוסי פיטה-קאפה או קאפה-פיטה נחשבים לבעלי קונסיטוטציה מולדת חזקה. מן הצד האחד יש להם את כל התכונות של האש; פעלתנות, יצירתיות, חדות ויכולת להניע דברים ולעכל את כל מה שנקרה בדרכם, פיזית ומנטלית, ומן הצד השני יש את האדמה והמיים, את הבסיס הלח שאוחז בכל האש שבתוכם ושומר עליה מלכלות את הכל. 

טיפוסי פיטה-קאפה הם אנשים חזקים שנהנים מיתרונות היציבות והחוזק של קאפה, יחד עם האש הבוערת של פיטה. העצבנות והתזזיתיות של פיטה מסתדרת יופי עם הרוגע והמזג הנוח של קאפה. מנהיגים גדולים הם לרוב טיפוסי פיטה-קאפה. 

טיפוסי קאפה-פיטה מורכבים בעיקר מאש, מים ואדמה. הפיטה מביאה אש ומים, הקאפה מביאה להם אדמה ומיים. יסוד המים נמצא אצלם גם מטעם הפיטה וגם מטעם הקאפה.

עקב האכילס שלהם טמון באיכות המיים או בשמנוניות שגבוהה אצלם (הן בגלל הפיטה והן בגלל הקאפה). הקלות שבה הם מצליחים בעולם מלבה את היהירות של פיטה ואת שביעות הרצון העצמית וביטחון-היתר של קאפה ומנתקת אותם מהמציאות. כאן נכנסת השמנוניות, וכמו שמים מחליקים מעל גב של ברווז, כדברי הפתגם הלועזי, טיפוס פיטה-קאפה עלול שלא לשמוע שום ביקורת שמופנית כלפיו ולשים לב רק לחנופה. 

מאחר והדושה ואטה אינה גדולה אצל טיפוסי קאפה-פיטה, עליהם להביא באופן מודע את האיכויות שלה (אוויר, רוח) לתוך חייהם. כלומר להקפיד על משמעת רוחנית, לעשות מדיטציה, יוגה או כל פעילות אחרת שמעודדת אינטרוספקציה ומפתחת את הנפש והתודעה.

כאמור, טיפוסי קאפה פיטה נוטים להיות יהירים ובטוחים מדי בעצמם. קצת הפתעות ואי סדר - יעמידו אותם במקומם.

טיפוסי פיטה-קאפה מורכבים בעיקר מאיכויות של אש וממעט מים ואדמה. בהיותם מורכבים בעיקר מאיכות של אש, טיפוסי פיטה-קאפה הם אנשים "חמים", יצירתיים ואינטנסיביים. הפתיל שלהם לרוב קצר והם נוטים להתעצבן בקלות. מבנה גופם ממוצע והם משתזפים בקלות, מסמיקים בקלות ועשויים להיות להם נמשים. בקיץ, בשל כל החום שאצור בתוכם, הם מאוד סובלים ממזג אוויר חם ואף נוטים לאבד את סבלנותם כשהם שוהים בשמש או במקום לא ממוזג. הם נוטים להזיע ויש להם ריח גוף ועור מעט שמנוני. יש להם חיבה למשקאות קרים ומצננים ולמתוקים.

טיפוסי פיטה-קאפה יכולים להסתדר כמעט בכל מזג אוויר ואוהבים פעילות גופנית מאומצת.

לטיפוס פיטה קלאסי יהיו עיניים חודרות ובחלק מהמקרים תהיה להם גם רגישות לאור. השיניים מחודדות, לעתים צהבהבות, והחניכיים אדומות ובעלי נטייה לדלקות ודימום.

לטיפוסי פיטה-קאפה יש תיאבון חזק, הם אוהבים לאכול וכמעט לעולם לא יפספסו ארוחה, וזאת מאחר והאוכל והשתייה מורידים מעט מהאינטנסיביות של האש שבוערת בהם. 

טיפוסי פיטה-קאפה הם מהירי מחשבה, חריפים ונוטים להיות חסרי סבלנות בסביבת אנשים פחות חכמים מהם. יש להם יכולת מצוינת ללמוד, "לעכל" רעיונות ולהתרכז והם בעלי משמעת גבוהה. הם לעולם לא יתפשרו על עקרונותיהם ולא פעם גם יגלשו לפנאטיות ופרפקציוניזם. תמיד תהיה להם את ה-תשובה הנכונה, גם כשהם לא יודעים אותה. 

טיפוסי פיטה נוטים להקריח ולהאפיר בגיל מוקדם; מקובל לייחס את התופעה הזאת לאינטלקט החריף שלהם ש"שורף" להם את הראש.

טיפוסי פיטה נוטים להיות שיפוטיים וביקורתיים וכאמור - חסרי סבלנות. חבויה בהם גם אגרסיה שעלולה לצאת החוצה כשהם לא מאוזנים. יש להם נטייה להיות וורקוהוליקים והם מביאים את יצר התחרותיות לכל פעילות שהם עושים. אם הקאפה מספיק גבוהה היא מאזנת מעט את האגרסיביות שלהם וממתנת את יצר התחרותיות שבהם

כשהם מאוזנים הם יצירתיים, פעלתניים ויכולים לסחוף אחריהם אנשים רבים. הם תמיד יהיו מסמר המסיבה וקשה יהיה לפספס אותם.

לטיפוסי פיטה-קאפה יש גם את האיכות המקרקעת והמצננת של הקאפה; האדמה והמיים.

הקאפה נותנת להם יציבות גופנית ונפשית. כשהקאפה משתלטת עליהם יש להם נטייה להיות "כבדים" ואיטיים יותר. לדושה קאפה יש איכות קרה, לחה, שמנונית ואיטית, איכויות שנוגדות את החדות והחום של פיטה, אולם גם להן יש מקום במערך הפסיכו פיזי של טיפוסים אלה וייתכנו מצבים בהם הקאפה תצא מאיזון וטיפוס זה ישקע לתוך תקופה של כבדות מנטלית ופיזית, עיכול איטי, השמנה ודכדכת.

טיפוסי פיטה-קאפה אוהבים לאכול ואם האגני (אש העיכול) שלהם חזקה הם יכולים בקלות לאכול כל 3-4 שעות. במצב מאוזן אין להם נטייה להשמנה, שכן האש הגבוהה שומרת עליהם מפני הצטברות של עודפי קאפה.

טיפוסי פיטה-קאפה אוהבים לעסוק בפעילות גופנית ויכולים להיות אתלטים מצוינים. השינה שלהם טובה ומלבד תקופות לא מאוזנות שבהן הקאפה משתלטת עליהם אין להם נטייה לישון יותר מהנדרש. 

טיפוסי פיטה-קאפה יכולים להיות מנהיגים טובים. האש שבהם סוחפת ומלהיטה את הסובבים אותם והחיבור שלהם לאדמה מעניק להם עוצמה רבה ויכולת מנהיגות. 

מבחינה גופנית לטיפוס פיטה-קאפה עשויות להיות נטיות גופניות האופייניות לשתי הדושות מהן הוא מורכב. מאחר והדושה פיטה היא המובילה סביר שתהיה נטייה לדלקות, צרבות, אולקוס ועודף חום בגוף. במצבים שבהם הקאפה יוצאת מאיזון ייתכנו גם מצבים של עודף ליחה, השמנת יתר, אלרגיות, נזלות ועוד

איך מאזנים בין פיטה לקאפה?

בעלי שתי דושות צריכים ללמוד לאזן את עצמם בהתאם למצבם הבריאותי והמנטלי ובהתאם לעונות השנה. בקיץ ובסתיו יש לעקוב אחר דיאטת הפיטה ובחורף ובאביב אחר דיאטת הקאפה. כאשר מופיעה מחלת קאפה בקיץ למשל – יש להתאים את הדיאטה יותר לכיוון קאפה. למשל אם יש התקררות עם הרבה ליחה בקיץ – צריך לעבור לדיאטת אנטי קאפה ולייבש את הליחה. כשהמחלה חולפת יש לחזור לדיאטת אנטי פיטה. 

עקרונית, גם פיטה וגם קאפה לא מסתדרים עם אוכל שמן מדי, סוכר מעובד, אלכוהול וצריכה מוגברת של מלח. לכן לטיפוסי פיטה-קאפה מומלץ להימנע מהם בכל עונות השנה. 

טיפוסי פיטה-קאפה צריכים להימנע, בייחוד בימות הקיץ, מהטעמים החמים (חריף, מלוח וחמוץ) ולהתרכז יותר בטעמים המקררים: מתוק, מר ומצמת. 

התזונה שלהם צריכה להיות מעודנת, לא אקזוטית ומתובלת מדי (כמו למשל אוכל תאילנדי או הודי), מרגיעה ובעלת איכויות מצננות. מאכלים קרים (בקיץ) כמו סלט פירות, סלט ירקות, משקאות קרים ומתוקים וגלידה - מרגיעים אותם. בחורף, בהתאם למצב הקאפה, עליהם להתאים את הדיאטה שלהם ולאכול אוכל מבושל, להמעיט בגבינות, חלב וסוכר לא מעובד.

עישון, אלכוהול, קפה, בשר ואוכל מלוח, חריף ופיקנטי מדי הם המזונות שטיפוסי פיטה-קאפה  צריכים להתרחק מהם. אכילה של מזונות אלו תעורר את האגרסיה שהפיטה מביאה לתוכם. דגנים מלאים, קטניות, פירות וירקות חיים מצננים את חום הפיטה וצריכים להוות את התפריט העיקרי עבורם. צמחונות היא דרך חיים מומלצת מאוד עבור טיפוסים אלו

פיטה חזקה במיוחד בקיץ ולכן צריך להקפיד על דיאטת אנטי פיטה ביתר שאת בתקופה זו. מזג האוויר האידיאלי עבור פיטה-קאפה הוא מזג אוויר קריר ויבש. טיפוסי פיטה-קאפה לרוב אוהבים את החורף והסתיו וחשים הקלה כשהם מגיעים. לכן לטיפוסים אלה לא כדאי לעבוד בקיץ בשמש הקופחת או בתוך מקום חם ולוהט כמו למשל מאפייה. בריזה נעימה, שהות בצל או מזגן מפייסים את טבע הפיטה שלהם.

הנחיות כלליות להורדת פיטה

  • שתו משקאות צוננים ומתקתקים אך לא קפואים. הימנעו ממשקאות ברד או ממשקאות עם קרח
  • הרבו בשהות ליד מים, אגמים, ים, דשא לח
  • עיסוי בשמן קוקוס. מרחו מעט שמן קוקוס על הקרקפת ועל כפות הרגליים לפני השינה. מצנן פיטה ומרגיע ואטה ויעיל לשינה עריבה. בסתיו ובחורף אפשר להחליף את שמן הקוקוס בשמן שומשום.
  • שמן סנדלווד, לשימוש כבושם. מומלץ למרוח טיפה במצח, באזור העין השלישית. ניתן גם להבעיר קטורת בריח סנדלווד או להבעיר שמן סנדלווד במבער שמנים. גם שמן ורדים מצנן וטוב מאוד לפיטה 
  • הקפידו על דיאטה לא חריפה מדי, בייחוד בקיץ ובסתיו. אכלו מאכלים בעלי איכות מקררת ודאגו שהדיאטה לא תהיה יבשה מדי. 
  • הימנעו משהייה תחת השמש הקופחת. 
  • הקפידו על שגרת יום קבועה
  • הקפידו על 8 שעות שינה 
  • הקפידו לעשות פעילות מרגיעה על בסיס יומיומי, כמו יוגה (רצוי מהסוג הנינוח כמו ויג'ננה, שיבננדה או ויניאסה. הימנעו מאשטנגה), מדיטציה, טאי צ'י או הליכה. הימנעו מפעילות גופנית תזזיתית ומאומצת מדי שמעלה פיטה וגם ואטה
  • הקפידו לישון לפני חצות. ולפחות פעם אחת בשבוע לכו לישון ממש מוקדם, ב-22:30